søndag den 22. april 2012

VANILJE FLØDEBOLLER

Image Hosted by ImageShack.us Igår sad jeg sammen med min lillebror, som spurgte mig "om man egentlig kan lave sine egne flødeboller?"
Jeg kan huske for et år siden, hvor jeg prøvede på det, sammen med min mormor, men altså det blev mere et par mariekiks med noget sukkerstads ovenpå. Kort sagt, ikke nogen succes. Så jeg tænkte, at det måtte vi kunne gøre bedre, og med hjælp fra min lillebror, lykkedes det. De er måske ikke lige så pæne som dem man køber, men de smager mindst ligeså godt, og man må da også gerne kunne se at de er hjemmelavede, ikke? :-)

Image Hosted by ImageShack.us Til omkring 30 flødeboller.

Du skal bruge:
Guf:
4,5 æggehvider
1 dl vand
300 g sukker
1 vaniljestang

Bund:
Ca. 500 g. marcipan

Pynt:
200 g. chokolade
Evt. krymmel el. andet pynt

Image Hosted by ImageShack.us
Start med at rulle marcipanen til en jævn rulle, skær den derefter i skiver og læg den på en bageplade. Tænd ovnen på 180 grader. 

Image Hosted by ImageShack.us
Kog vand og sukker for fuld blus, i omkring 2 minutter. Pisk æggehviderne let (meget let) sammen med kornene fra vaniljestangen. Hæld derefter den varme sukkerlage ned til æggehviderne, og pisk blandingen stiv. Der skal piskes i omkring 15 minutter. 

Find en sprøjtepose, og læg "guffen" i, og sprøjt det ud på marcipanbundene. Bag derefter flødebollerne i omkring 6 minutter. Når de er afkølede, kan de blive overtrukket med chokolade og evt. krymmel.
Image Hosted by ImageShack.us

God fornøjelseeeee! :-)

2 kommentarer: